Du gamla fria nord

Lars Winnerbäck sjunger i låten Du gamla fria nord:

"Dom tog det sista fyllot
på den sista permissionen
Dom beslagtog hans sista ägodel
och släpade honom hårdhänt sen ner till stationen
Dom sa: Okej, stan är lugn nu
Nu kan ni låta era söta, vita barn springa omkring
Och dom kom ut ur sina gömmor
och dom såg sig runt, men dom såg ingenting"

Jag har funderat. Och funderat. Vad vill Winnerbäck med den här texten? Vad är det han vill att vi ska se? Jag har min teori.. Vilken är din teori?

Kommentarer
Postat av: anna

winnerbäck har av en del kritiker kritiserats för att inte hålla på med samhällskritik..vilket ju är så fel.
Denna låt är ett utmärkt exempel på just kritik.
Dels att vi inte lever i ett sådant välstånd somd et sägs..dels att en del är blinda för verklligheten och dels att vi lever i extrema klassämhällen...och det tycker jag att han ofta tar upp.

kram

2007-11-26 @ 23:11:34
URL: http://pyttis.blogg.se
Postat av: Ellinor

Jag tror han är vädligt väldigt ironisk med detta och egentligen menar precis tvärtom!
För att de är så många som skyller hemskheter på "de där andra"
Winnerbäck har förövrigt väldigt bra texter!

2007-11-27 @ 10:50:09
URL: http://sharpen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0